{{ctrl.viewMoreText}}

Konserndirektøren har ordet

Sektion

Fremtidens arbeidsplass handler om livet

Vår svenske konserndirektør Peter Uddfors har ordet

Siden 1994 har Office Management tilbudt helhetsløsninger for IT, kommunikasjon og kontor. For at vi skal kunne gjøre kundene våre konkurransedyktige, gjelder det at vi hele tiden holder oss oppdatert på ny teknologi og smarte kontorløsninger. Vi spurte konsernets administrerende direktør Peter Uddfors hvordan han ser på fremtidens arbeidsplass. Kjernen i Office Managements ulike tilbud er å hjelpe kundene med å fokusere på kjernevirksomheten. Det handler også om å møte ulike individers behov i arbeidslivet.

 

I fremtiden vil det bli enda viktigere å være fleksibel og dekke hver enkelt ansattes behov. Samtidig blir det viktig å gjøre eksisterende kontor til et attraktivt møtested der man henter energi, mener Peter Uddfors. En årsak til utviklingen er at arbeidskonstellasjoner i økende grad er basert på spesialistkompetanse som møtes for spesifikke oppdrag. De må kunne jobbe effektivt med det de er best på. For å lykkes, må bedriften forstå individets behov, og hvordan arbeidsplassen kan hjelpe sine ansatte til å prestere så godt som mulig. 

– Når alle kan fokusere på det de gjør best, skapes større verdier for selskapet. Teknologien vil bli enda viktigere i fremtiden. Den vil gjennomsyre alt, men virke i bakgrunnen. Den skal bare fungere og legge til rette for det daglige arbeidet uten å være tidkrevende eller energiintensiv. Høyt betalte konsulenter skal ikke behøve å sloss med systemer som hele tiden henger seg opp, sier Peter Uddfors.

På relativt kort tid har bedrifter gått fra å samle sine ansatte under ett tak, til at de i stadig større utstrekning arbeider stedsuavhengig. Den trenden kommer til å fortsette.

– De beste ideene får du kanskje ikke på kontoret, men når du går en tur i naturen. Da er det viktig at du har det du trenger for å videreutvikle ideen din hvor som helst, at den digitale arbeidsplassen er tilgjengelig. Når vi jobber fra ulike steder, blir det virtuelle møtestedet viktig. 

– Det er veien fremover, ikke minst i lys av klimaendringene. Selvfølgelig trenger folk å møtes innimellom, men mange møter kan gjøres virtuelle. Det blir også et spørsmål om komfort og effektivitet, da medarbeiderne slipper å reise og tilbringe tid på flyplasser. Office Management tilbyr allerede møteromteknologi, som er uavhengig av hvilken plattform man bruker. 

– Før var alle nødt til å ha samme utstyr, og koble seg opp fra kontoret for at det skulle være kompatibelt med møteteknologien på den andre siden. Nå kan du komme med iPhone, PC eller Mac og koble deg opp hvor du enn er. 

Hvilken betydning får selve kontoret? Vi tror at kontoret fortsatt blir viktig, men en del av arbeidslivet. Kanskje er det møtestedet hvor man fyller på energi og treffes for å jobbe i team i stedet for å jobbe alene. Derfor er det viktig at kontoret blir attraktivt, og at medarbeidere, konsulenter og kunder trives der. Kontoret er et supplement for å støtte og bygge opp samarbeidet – det fysiske møtet forsterker effekten og fordelen med det digitale møtet. 

Dokumenthåndtering er ofte en stor tidstyv. Men at medarbeidere for eksempel sender e-postdokumenter frem og tilbake, kommer snart til å være en saga blott. Om ikke lenge kommer vi til å bruke taleinngang i stedet for å skrive på tastatur. Til syvende og sist handler det om å gjøre arbeidet mer effektivt, slik at vi kan jobbe mindre og ha mer fritid, sier Peter. 

– Det er snart like gammeldags å sende e-post som det føles med de brune konvoluttene vi hadde på kontoret tidligere, og som gikk fra person til person. Vi tilbyr løsninger der man kan dele dokumenter med teamet sitt og dessuten koble til skanneren, slik at hele prosessen henger sammen. Visse applikasjoner inneholder mye funksjonalitet, men det er ikke helt klart hvordan de kan brukes. Vi trener kunden og gir konkrete brukertips. Alle arbeidselementer kobles sammen og blir oppkoblet. Det krever også høyere fokus på sikkerhet, noe vi som leverandører må garantere.

– Vi støvsuger verdensmarkedet på smart teknologi og leverer effektive løsninger til kundene våre. En del ny teknologi er fortsatt dyr, men vi har full oversikt over det som kommer, og når markedet er modent, anbefaler vi det mest effektive. Dette betyr at kundene våre vil fortsette å være konkurransedyktige, selv i fremtiden.