{{ctrl.viewMoreText}}

Fremtidens arbeidsdag

Sektion

En prat med en IT-visjonær og punksanger

Hvordan levde vi for 30 år siden og hvordan lever vi om 30 år. Egentlig burde grunnlaget for hvordan vi lever livene våre være ganske likt da og nå, men sånn er det jo ikke. Og en årsak er digitaliseringen. Hvordan vi kommuniserer, underholder oss og jobber har endret seg ganske drastisk, igjen takket være digitaliseringen. At fremtidens arbeidsdager også kommer til å se annerledes ut, er det ingen tvil om. Vi tok en prat med Niclas Nilsson, som liker den veien utviklingen tar, og vi er nesten der.

 

Niclas "Nizze" Nilsson er sjef for IT Delivery hos Office Management. Når han ikke sitter foran datamaskinen, synger han i punkbandet Dead Pollys. Niclas har tenkt mye på den fremtidige arbeidsdagen og trenden som går mot mer fleksible samarbeid. Han blir fra tid til annen minnet om hvor raskt den teknologiske utviklingen har gått.

­– Pappa, hvis du ikke hadde mobiltelefon da du var liten, hva spilte du spill på da? er et av de mest tankevekkende spørsmålene jeg har fått. Sannsynligheten for at jeg ikke spilte noe digitalt var ikke med i beregningen i det hele tatt. Tanken på at jeg en gang skulle kunne kommunisere med hele verden på en enhet som ikke var større enn lommeboka hadde ikke engang slått meg. Og hvis jeg snur på det, hvordan ser det ut når sønnen min er 50 år og barna hans stiller lignende spørsmål? Hva kan man gjøre da, som vi ikke en gang kan fantasere om nå? Når vi snakker om "fremtidig arbeidsdag" kan den inneholde nesten hva som helst, så det gjelder å følge med.

Når Niclas visualiserer fremtidens arbeidsdager, tenker han at alle har sine egne tider, at du som ansatt kan delta på møter og workshops uansett hvor du er. Hvis du trenger å ta en pause midt på dagen for å gjøre noe annet, er ikke det noe problem. På denne måten skapes en bærekraftig måte å jobbe på, som Niclas mener hever livskvaliteten.

– Det blir lett å få hverdagskabalen til å gå opp, takket være fleksible arbeidsmetoder. Jeg pleide å betrakte halvtimer og timer i resepsjoner, kafeer og venterom som stressmonstre, men i dag ser jeg det som en sjanse til å få unnagjort flere mindre, men akk så viktige, småsaker.  

Nizze mener det har sine fordeler å ha kontoret vegg-i-vegg med soverommet. Muligheten til å sitte med morgenkaffen og datamaskinen i fanget, akkurat i tide til det første møtet. Avstanden til kontoret blir mindre viktig, takket være sikre løsninger i skyen som minimerer risikoen for datainnbrudd.

– En virkelig god ting med skyen generelt, og Office365 spesielt, er hvor lett det er å kommunisere med hverandre uansett hvor alle er. Hjemme, på toget, på kontoret, hos kunden, på favorittkafeen din eller hos svigerforeldrene. Kollegene er aldri lenger unna enn en e-post eller en Team Chat.

Nizzes 5 tips om fremtidens arbeidsdag

1. Glem 9-5…    

...men ikke glem kollegene dine! Legg alltid inn møter og arrangementer som krever at du er på kontoret. Definer klare grenser slik at ingen føler behov for å jobbe langt ut på kvelden og i helgene. I tillegg til møtene, er det viktig at den nærmeste sjefen fortsetter å kommunisere med ansatte som jobber mye eksternt.

2. Fokus på resultatet

Kommuniser forventningene og vær tydelig! Vi kan si at vi jobber som om vi hadde fleksitid, men uten å stemple. Du kan implementere forskjellige digitale stempelsystemer, men det skaper en følelse av overvåking, og blir ofte kontraproduktivt. Fokuser i stedet på resultatet, til syvende og sist er det likevel det som teller.

3. Tydelige regler 

Definer arbeidsoppgavene tydelig og hvordan de skal rapporteres. Korte møter hver morgen, også når man jobber eksternt, er veldig bra for å sikre at alle er med på toget. Kalenderen er også et flott verktøy for å se hva den ansatte jobber med akkurat nå.

4. Lær deg verktøyene  

Legg tid på å lære deg verktøyene for møter i skyen. Som Teams, for eksempel. Sørg også for at kollegaene dine lærer seg dette, slik at du ikke trenger å bruke dyrebar møtetid for å veilede dine ansatte i enkle funksjoner som skjermdeling.

5. Alle er forskjellige  

Husk at alle er forskjellige og la medarbeiderne få "jobbe som vanlig". For noen passer 8-4, men andre foretrekker å jobbe noen timer på kvelden. Forsøk å finne en god balanse i arbeidsgruppen.